Aline Zylberajch

Absolwentka Konserwatorium NationalSupérieur de Musique w Paryżu, w klasie historii muzyki,analizy i klawesynu, AlineZylberajch doskonaliła się jako klawesynistka pod kierunkiem słynnego Tona Koopmana w Amsterdamie. Podczas trzyletniego pobytu w Stanach Zjednoczonych pracowała pod kierunkiem Johna Gibonsa na wydziale muzyki dawnej w New England Conservatory of Music w Bostonie, gdzie otrzymała dyplom mistrzowski – the Master of Music. Jej zainteresowania muzyką oraz instrumentami końca XVIII wieku w naturalny sposób poprowadziły ją ku grze na pianoforte. Jest wybitną znawczynią i popularyzatorem repertuaru pierwszych fortepianów, bogactwa ich wyjątkowego brzmienia. Współpracuje z wybitnymi zespołami, takim jak lesMusiciensduLouvre – Muzycy Luwru, oraz z kameralnymi formacja mi jak np. lesNièces de Rameau. Jest członkiem zespołu Parlament Muzyczny w Strasbourgu.

Działa jako ogromnie ceniony akompaniator wielu solistów, z którymi realizuje szeroki repertuar, także operowy i pieśniarski ( Lieder ), obok najrozmaitszych form instrumentalnych. Jako solistka klawesynistka posiada w swoim ogromnym repertuarze dzieła Byrda, Frescobaldiego, Frobergera, klawesynistów francuskich, D. Scarlattiego, J.S. Bacha i jego synów, Mozarta, Haydna i wielu mniej znanych kompozytorów. AlineZylberajch nagrywała dla radia w wielu krajach, brała także udział w ponad sześćdziesięciu projektach płytowych. Oto niektóre z nich : – Mozart, dzieła na 4 ręce, z Martinem Gester ( K 617)- Testament et Promesses ( CPE Bach, agrane na Tangentenflügel z Landesmuseum w Stuttgarcie, L’Encelade- Caprices, (Sonaty i transkrypcje na dwa klawesyny i klawesyn z organami, z Martinem Gester, K617)- Unanuovainventione per Maria Barbara, (sonaty e Scarlattiego nagrane na kopii pianoforte Cristofori-Ferrini, AmbronayEditions)– Psalterion, z MargitÜbellacker (CPE Bach, Mozart, Schobert, AmbronayEditions) – Haydn, z StéphanieD’Oustrac, (Ariana a Naxos, Lieder and Canzonettas, AmbronayEditions) Rameau, pièces de clavecin en concerts, z „lesNièces de Rameau” (Accor )- Autourd’unmanuscritredécouvert ( Suity Frobergera na klawesynie Ruckers z muséeUnterlinden w Colmar, Assai )- Portrait de l’Amour ( Pièces de François Couperin na klawesynie Ruckers-Taskin z Musée de la Musique in Paris, Assai)- SonatesPrussiennes de CPE Bach (Ligia). Nagrania te otrzymały liczne nagrody : Diapasond’or, 10 de Répertoire, ChocduMonde de la Musique, Recommandé par Classica, Gramophone, Early Music Review. AlineZylberajch wykłada klawesyn w Konserwatorium i Akademii w Strasbourgu, oraz dydaktykę w CNSM w Paryżu. Często prowadzi kursy mistrzowskie ( we Francji, w Austrii, w Hiszpanii w Polsce, w Niemczech, w Meksyku, w USA, w Japonii, w Australii). Jest współtwórcą i Prezesem stowarzyszenia „Clavecin en France”

Leave a reply