Clamaverunt Iusti

Prepolifonia Europejska
06.09.2020 – niedziela – godz. 18.00
Msza na zakończenie Festiwalu, a po niej koncert
Clamaverunt Iusti | Marek Toporowski
Miejsce: Katedra Kielecka


Wstęp wolny. Obowiązuje zachowanie dystansu oraz zakrycie ust i nosa.
Wydarzenie będzie transmitowane na kanale YouTube Mid Europe Early Music Festival / Pierwsze Świętokrzyskie Dni Muzyki Dawnej (www.facebook.com/SwietokrzyskieDniMuzykiDawnej)

PREPOLIFONIA EUROPEJSKA. Śpiew liturgiczny Kościoła Zachodniego to program, który zespół Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti proponuje w roku jubileuszu 10-lecia działalności artystycznej. Zainaugurowany w październiku 2017 roku w Opactwie Benedyktyńskim w Clervaux, łączy tradycję monodii liturgicznej Europy Zachodniej i prezentuje całe jej bogactwo. Utwory pochodzą z liturgii rytów przedgregoriańskich, z tradycji starorzymskiej, gallikańskiej, hiszpańskiej (mozarabskiej), benewentańskiej i ambrozjańskiej. Utwory gregoriańskie reprezentują stadium śpiewu powstałego z połączenia dwóch odrębnych tradycji – rzymskiej i gallikańskiej, który począwszy od VIII wieku zaczął dominować w całej Europie. Na tym jednak ewolucja śpiewu liturgicznego się nie kończy. Tradycyjne formy liturgiczne były wzbogacane o nowe treści i melodie – tropy. Niektóre z nich stały się odrębnymi, samodzielnymi kompozycjami, rozkwitała twórczość hymniczna i sekwencyjna. Ostatnia część programu to prezentacja utworów ze źródeł zawierających repertuar w znacznym stopniu rozwinięty, lecz wciąż niesamodzielny pod względem kontrapunktycznym.

Program:

Prepolifonia Europy

Msza św.
Introitus Congregate illi (Chartres, ms. 47)
Gloria more gallicano (Stäblein)
Offertorium GREG Ave Maria
Sanctus IV
Agnus Dei XVIII
Transitorium MIL Te laudamus Domine (pro Co.)
(Co. GREG Narrabo omnia)
Antiphona Salve Regina

Koncert
Canto romano antico
[2’30”] – Introitus Omnis terra

Canto gallicano
[1’] – Pater noster 1 (Monte Cassino)

Canto beneventano
[2’10”] – Tractus Sicut cervus

Canto hispano
[2’] – Versus Confitemini Domino (Toledo 442)

ROM-MIL-GREG
[3’] – Alleluia. Lapis revolutus est
Canto gregoriano
[3’] – Introitus Suscepimus Deus
[2’20”] – Offertorium In te sperav

Polifonia primitiva
[3’] – Versus Uterus hodie (Paris, ms. 3719)
[4’] – Rondellus Vineam meam (Aquitania)|
[3’] – Canon Laudemus Virginem (Llibre Vermell)
[2’] – Canon O Virgo splendens (Llibre Vermell)
[4’] – Sequenza Stabat Mater dolorosa (ms. PL-SA L1643)
[3’] – Hymnus Ave Maris stella (ms. PL-SA L1643)

Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti wystąpi w składzie:

Anna Krzysztofik, Łucja Sala-Izdebska, Justyna Adamska, Emilia Dudkiewicz, Diana Sobolewska, Katarzyna Bałdyga, Karolina Mika, Maria Muszyńska

Michał Sławecki – magister chori

Zespół powstał w marcu 2007 r. Specjalizuje się w wykonywaniu i popularyzacji śpiewu gregoriańskiego z zastosowaniem owoców zaawansowanych studiów nad antycznymi rękopisami z IX, X i XI wieku. W poszukiwaniach interpretacyjnych wpisuje się w nurt kontynuujący badania semiologii gregoriańskiej, zapoczątkowanej w 1954 r. przez o. Eugène Cardine’a. Zespół bierze udział w uroczystych liturgiach oraz daje samodzielne koncerty zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (Włochy, Belgia, Francja, Litwa, Słowacja, Watykan, Malta). Schola, jako jedyny reprezentant Polski, zaznaczyła swoją obecność na najważniejszych międzynarodowych festiwalach śpiewu gregoriańskiego, m.in. dwukrotnie w belgijskim Watou (Festival van het Gregoriaans Watou 2015, 2012), w Bratysławie (I Międzynarodowy Festiwal Śpiewu Gregoriańskiego, 2007), w Bolonii (S. Giacomo Festival, 2014) i Florencji (In canto Gregoriano – Incontri Internazionali di Firenze XII, 2014). Jest zdobywcą dwóch pierwszych nagród prestiżowego Concorso Poli-fonico Internazionale Gudio d’Arezzo w kategorii canto monodico cristiano – con-corso oraz canto monodico – rassegna (2011) oraz Grand Prix XV Festiwalu Pieśni Sakralnej O Złotą Harfę w Grójcu (2014) i VII Ogólnopolskiego Konkursu Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy (2015) oraz Category winner oraz Honorary Diploma of Excellence w kategorii „Sacred Music 3 – Monodic Chant” na Malta International Choir Festival (2015). Ma w swoim dorobku fonograficznym dwie płyty: Martyrum Polonorum Laudes (DUX, 2015); Verbum Incarnatum – Tajemnica Słowa Wcielonego w śpiewie gregoriańskim i ambrozjańskim z improwizacjami saksofonowymi (Ars Sonora, 2015).

Mulierum Schola Greoriana Clamaverunt Iusti przez wybitnych gregorianistów (m.in. prof.: Nino Albarosę, Johannesa B. Göschla, Alberto Turco) uznawana jest za wzorcowego interpretatora semiologii.

Kierownikiem artystycznym i dyrygentem zespołu jest Michał Sławecki.

Michał Sławecki – organista, kompozytor, dyrygent, gregorianista. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie muzyki kościelnej (organy – Magdalena Czajka, dyrygentura – Sławek A. Wróblewski) oraz kompozycji w klasie Stanisława Moryty (dyplomy z wyróżnieniem). W roku akademickim 2006–2007 studiował w Conservatorio di Musica A. Casella w L’Aquila we Włoszech (kompozycja – Alessandro Sbordoni, organy i śpiew gregoriański – Giandomenico Piermarini) oraz odbył staż w Pontificio Istituto di Musica Sacra w Rzymie (śpiew gregoriański – Alberto Turco, Daniel Saulnier).

Specjalizował się w zakresie wykonawstwa śpiewu gregoriańskiego u Nino Al-barosy (Cremona), a także podczas kursów z Johannesem B. Göschlem (Mona- chium), Thomasem Forestem Kelly (Cambridge), Keesem Pouderoijenem (Wiedeń), Franzem Karlem Praßlem (Graz), Federico Bardazzim (Florencja), Giovanni Contim (Lugano), Heinrichem Rumphorstem (Berlin). Jest członkiem włoskiej i polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego oraz Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych. Prowadzi ożywioną działalność na polu propagowania śpiewu gregoriańskiego poprzez kursy, koncerty i uroczyste liturgie w kraju i zagranicą. Jest inicjatorem i dyrektorem Studium Śpiewu Gregoriańskiego w Niepokalanowie. Koncertuje jako solista, kameralista, akompaniator i dyrygent. Jest laureatem nagród i wyróżnień w konkursach kompozytorskich i chóralnych. W latach 2003-2013 roku pełnił funkcję organisty i kantora w Kościele Akademickim św. Anny przy Trakcie Królewskim w Warszawie.

Michał Sławecki jest założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygen-tem Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti, z którym w 2011 r. wygrał Międzynarodowy Konkurs Polifonico „Guido d’Arezzo”. W 2013 r. założył męski zespół Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszynski, z którym pracuje nad repertuarem postklasycznym, w szczególny sposób propagując jasnogórską muzykę jednogłosową. W 2014 r. został dyrygentem i dyrektorem artystycznym Chóru Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, z którym związany jest od 2001 r., najpierw jako chórzysta, od 2007 r. jako II dyrygent. Ze wszystkimi prowadzonymi zespołami odnosi liczne sukcesy zdobywając laury na festiwalach o zasięgu międzynarodowym. Jest wykładowcą na kierunku Muzyka Kościelna UMFC. W 2012 r. obronił pracę doktorską zatytułowaną Topos romano-frankoński. Aspekt wykonawczy na przykładzie wybranych utworów, a w 2016 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego na podstawie dzieła artystycznego Sanctorum Polonorum Laudes (DUX, 2015).

Marek Toporowski – klawesynista i organista, kameralista i dyrygent – jest niewątpliwie jednym z najbardziej rozpoznawalnych wykonawców nurtu historycznego w Polsce. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach.

W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą, w ramach którego po raz pierwszy w Polsce wykonano na historycznych instrumentach takie arcydzieła jak m.in. Mszę h-moll Bacha. Również wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod batutą Marka Toporowskiego.

Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Dokonał pierwszej rejestracji fonograficznej muzyki klawesynowej Charlesa Nobleta oraz licznych rejestracji historycznych organów w Niemczech m.in. w serii „Organy Dolnych Łużyc”. Wielokrotnie otrzymywał nagrodę Fryderyka. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).

Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy).

Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat (od 1991 r.) związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach. W uczelni tej stworzył pierwszą na Górnym Śląsku klasę klawesynu, następnie orkiestrę barokową. W latach 2008-12 pełnił funkcję prorektora, następnie kierował Katedrą Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych (2012-2015). Od 2015 roku współpracuje z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. Fr. Chopina przy ul. Bednarskiej w Warszawie. Od 2016 roku związany jest również z Akademią Muzyczną w Krakowie. Jest częstym wykładowcą kursów mistrzowskich. Przez 20 lat współorganizował letnią Akademię Organową w Koszalinie.

Kolekcjonuje historyczne instrumenty klawiszowe, zbiór eksponowany jest w zabrzańskim „Fortepianarium”.

Categories: EMF