Koncert na 2 klawesyny

Koncert na 2 klawesyny
05.09.2020 – sobota – godz. 17.00
Martin Gester i Aline Zylberajch-Gester
Miejsce: Dawny Pałac Biskupów Krakowskich

Ze względu na ograniczenia epidemiologiczne na koncert
obowiązują wejściówki (do pobrania w kasie muzeum). Przypominamy o obostrzeniach: obowiązek zachowania dystansu i noszenia maseczek lub innego rodzaju zasłaniania ust.
Wydarzenie będzie transmitowane na kanale YouTube Mid Europe Early Music Festival / Pierwsze Świętokrzyskie Dni Muzyki Dawnej (www.facebook.com/SwietokrzyskieDniMuzykiDawnej)
Antonio vivaldi

L’Estro Armonico Op.3 n°8 : Koncert a-moll
Allegro – Larghetto e spiritoso – Allegro

François Couperin
Trzeci Koncert Królewski a-moll:
Prélude – Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte – Muzette – Chaconne légère

Georg Philipp Telemann
Koncert h-moll TWV42 h1
Adagio – Vivace – Gratioso – Presto entracte

Johann Sebastian Bach
Sonata G-dur BWV 1019 (fragmenty):
Allegro – Adagio – Allegro

Jean Philippe Rameau
Drugi koncert g-moll ze zbioru Dzieł klawesynowych:
La Laborde – La Boucon – L’Agaçante – 1er Menuet – 2e Menuet

Luigi Boccherini
Fandango du Quintetto w D-dur n°4 G448

Przebogaty program wprowadzający nas w całą różnorodność barokowego “stile concertanto”: W apogeum swego rozkwitu, czyli od połowy XVII do końca XVIII w. koncert barokowy tworzy trzy wyraźne strefy stylistyczne: włoską, niemiecką i francuską. Dzięki wieloletnim studiom nasi goście są niezrównanymi mistrzami interpretacji we wszystkich trzech stylach, z ich subtelnymi różnicami i odmienną dla poszczególnych dzieł estetyką.

Aline Zylberajch-Gester – absolwentka Konserwatorium National Supérieur de Musique w Paryżu, w klasie historii muzyki, analizy i klawesynu. Aline Zylberajch doskonaliła się jako klawesynistka pod kierunkiem słynnego Tona Koopmana w Amsterdamie. Podczas trzyletniego pobytu w Stanach Zjednoczonych pracowała pod kierunkiem Johna Gibonsa na wydziale muzyki dawnej w New England Conservatory of Music w Bostonie, gdzie otrzymała dyplom mistrzowski – the Master of Mu-sic. Jej zainteresowania muzyką oraz instrumentami końca XVIII wieku w naturalny sposób poprowadziły ją ku grze na pianoforte. Jest wybitną znawczynią i popularyzatorem repertuaru pierwszych fortepianów, bogactwa ich wyjątkowego brzmienia.

Współpracuje z wybitnymi zespołami, takim jak les Musiciens du Louvre – Muzycy Luwru oraz z kameralnymi formacjami jak np. les Nièces de Rameau.

Jest członkiem zespołu Parlament Muzyczny w Strasbourgu. Działa jako ogromnie ceniony akompaniator wielu solistów, z którymi realizuje szeroki repertuar, także operowy i pieśniarski (Lieder), obok najrozmaitszych form instrumentalnych. Jako solistka klawesynistka posiada w swoim ogromnym repertuarze dzieła Byrda, Frescobaldiego, Frobergera, klawesynistów francuskich, D. Scarlattiego, J. S. Bachai jego synów, Mozarta, Haydna i wielu mniej znanych kompozytorów.

Aline Zylberajch nagrywała dla radia w wielu krajach, brała także udział w ponad sześćdziesięciu projektach płytowych.
Oto niektóre z nich :
– Mozart, dzieła na 4 ręce, z Martinem Gester (K 617)
– Testament et Promesses (CPE Bach, nagrane na Tangentenflügel z Landesmuseum w Stuttgarcie, L’Encelade]
– Caprices, (Sonaty i transkrypcje na dwa klawesyny i klawesyn z organami z Martinem Gester, K617)
– Una nuova inventione per Maria Barbara, (sonaty e Scarlattiego nagrane na kopii pianoforte Cristofori-Ferrini, Ambronay Editions)
– Psalterion, z Margit Übellacker (CPE Bach, Mozart, Schobert, Ambronay Editions)
– Haydn, z Stéphanie D’Oustrac, (Ariana a Naxos, Lieder and Canzonettas, Ambronay Editions) Rameau, pièces de clavecin en concerts, z “les Nièces de Rameau” (Accor)
– Autour d’un manuscrit redécouvert (Suity Frobergera na klawesynie Ruckers z musée Unterlinden w Colmar, Assai)
– Portrait de l’Amour ( Pièces de François Couperin na klawesynie Ruckers-Taskin z Musée de la Musique in Paris, Assai)
– Sonates Prussiennes de CPE Bach (Ligia)

Aline Zylberajch wykłada klawesyn w Konserwatorium i Akademii w Strasbourgu, oraz dydaktykę w CNSM w Paryżu. Często prowadzi kursy mistrzowskie (we Francji, Austrii, Hiszpanii, Polsce, Niemczech, Meksyku, USA, Japonii i Australii).

Jest współtwórcą stowarzyszenia “Clavecin en France”.

Martin Gester jest francuskim dyrygentem, organistą i klawesynistą. Jego pierwsze doświadczenia muzyczne związane są ze śpiewem chóralnym. Następnie uczył się gry na organach i klawesynie otrzymując dyplomy Konserwatorium oraz Uniwersytetu w Strasbourgu zarówno w zakresie literatury jak i praktyki obydwu instrumentów. Obecnie prowadzi badania muzykologiczne oraz działa jako koncertujący organista i klawesynista. Dyryguje również zespołami wokalno – instrumentalnymi prowadzi działalność pedagogiczną. Interesuje się szczególnie muzyką XVII i XVIII w.

W 1990 r., Martin Gester powołał do istnienia Le Parlement de Musique, aby wprowadzić w życie owoce swoich badań. Ten wokalno-instrumentalny zespół o elastycznym składzie szybko zaskarbił sobie międzynarodowe uznanie. Niezależnie od pracy z zespołem nad wiernym odtworzeniem dawnych praktyk wykonawczych Martin Gester koncertuje jako solista, a także, coraz częściej – gościnnie jako dyrygent z wybitnymi zespołami takimi jak the New York Collegium (koncerty muzyki francuskiej w Nowym Jorku i w Bostonie), the Nederlandse Bach Vereniging, Collegium Vocale Gent, La Chapelle Royale (w Paryżu), Musica Aeterna Bratislava, a także Orkiestra Sabaudzka. Jako dyrygent jest stałym gościem polskiej orkiestry barokowej Arte dei Suonatori, z którą wykonuje koncerty i oratoria kompozytorów od Muffata do Mozarta oraz realizuje nagrania radiowe i płytowe (dla BIS label: George Frideri).

Handel: 12 Concerti grossi Op. 6).

Niedawno Martin Gester rozpoczął długofalową współpracę z dwoma zespołami wokalnymi Les Pages et les Chantres de la Chapelle Royale de Versailles (Muzycy Kaplicy Królewskiej w Wersalu) i Maitrise de Bretagne (Kantorzy Bretanii), z którymi Le Parlement de Musique koncertuje wykonując wielkie francuskie motety oraz inne barokowe dzieła chóralne (Charpentier, Brossard, Gilles, Lalande, G. F. Handel, J. S. Bach) we Francji i na świecie. Wiele z tych koncertów nagrano dla firmy Opus 111 label i dla europejskich kanałów radiowo-telewizyjnych.

Martin Gester koncertuje jako solista i dyrygent zarówno w Europie, jak i na kontynentach Amerykańskim oraz Azjatyckim. Dokonał ok. 35 nagrań zespołowych i solistycznych, głównie dla firm Opus 111, Accord, Assai i Tempéraments-Radio France. Często są to pionierskie interpretacje mało znanych dzieł lub nowatorskie koncepcje tych znanych. Większość z nagrań została nagrodzona przez krytykę. Między innymi Office de Ténèbres, Pastorale,i Te Deum & Motets dla Ludwika XIV Charpentier’a, Wielkie Motety M.R. de Lalande, Lamentacje Alessandro Scarlatiego, Koncerty Organowe i Tilge Höchster BWV 1083 (transkrypcja GB Pergolesiego Stabat Mater) J. E. Bacha, La Conversione di Clodoveo Antonio Caldara, VespersG. B. Bassaniego, niedawno odkryty rękopis Frobergera i najbardziej spektakularna anonimowa Pasja z Uppsala z 1667 r., która pobiła rekord liczby nagród we Francji w ostatnim dziesięcioleciu.

Martin Gester wykłada barokowy repertuar dla instrumentalistów i wokalistów Konserwatorium w Strasbourgu.

Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie we Francji i za granicą (Studio Baroque de Versailles, Jeunes Voix du Rhin, Stanford University, Academia Mexicana de Musica Antigua itd.).

Jego interpretacje i wizje muzyczne podkreślają związki pomiędzy muzyką i takimi przestrzeniami jak retoryka, ruch, taniec, teatr, deklamacja i tradycja ustna.

W 1966 r. Martin Gester założył Studio Parlamentu Muzycznego, które zgłębia wokal-ne dzieła baroku (G. P. Telemanna, Scarlattiego, Charpentier’a, R. Keisera, Haydna) i pomaga w odkrywaniu oraz kształtowaniu młodych talentów.

W 2001 r. francuski Minister Kultury przyznał Martinowi Gesterowi Order Kawalera Sztuki i Literatury.

Categories: EMF
Footer veresion 1