Martin Gester

MARTIN GESTER – jest francuskim dyrygentem, organistą i klawesynistą. Jego pierwsze doświadczenia muzyczne związane są ze śpiewem chóralnym. Następnie uczył się gry na organach i klawesynie otrzymując dyplomy Konserwatorium oraz Uniwersytetu w Strasbourgu w zakresie zarówno literatury jak i praktyki obydwu instrumentów. Obecnie prowadzi badania muzykologiczne oraz działa jako koncertujący organista i klawesynista. Dyryguje również zespołami wokalno – instrumentalnymi i prowadzi działalność pedagogiczną. Interesuje się szczególnie muzyką XVII i XVIII w.

W 1990, Martin Gester powołał do istnienia Le Parlement de Musique – zespół Parlament Muzyki aby wprowadzić w życie owoce swoich badań. Ten wokalno-instrumentalny zespół o elastycznym składzie szybko zaskarbil sobie międzynarodowe uznanie. Niezależnie od pracy z Parlamentem Muzycznym nad wiernym odtworzeniem dawnych praktyk wykonawczych Martin Gester koncertuje jako solista, a także, coraz częściej – gościnnie jako dyrygent z wybitnymi zespołami takimi jak the New York Collegium (koncerty muzyki francuskiej w New York i w Boston), the Nederlandse Bach Vereniging, Collegium VocaleGent, La ChapelleRoyale (Paris), MusicaAeternaBratislava, a także Orkiestra Sabaudzka. Jest stałym gościem jako dyrygent polskiej orkiestry barokowej Arte dei Suonatori , z którą wykonuje koncerty i oratoria kompozytorów od Muffata do Mozarta oraz realizuje nagrania radiowe i płytowe (dla BIS label: George Frideric Handel: 12 Concertigrossi Op. 6).

Niedawno Martin Gester rozpoczął długofalową współpracę z dwoma zespołami wokalnymi LesPages et lesChantres de la ChapelleRoyale de Versailles ( Muzycy Kaplicy Królewskiej w Wersalu ) i Maitrise de Bretagne, ( Kantorzy Bretanii ), z którymi Parlament Muzyczny koncertuje wykonując wielkie francuskie motety oraz inne barokowe dzieła chóralne (Charpentier, Brossard, Gilles, Lalande, G.F. Handel, J.S. Bach) we Francji i na świecie. Wiele z tych koncertów nagrano dla firmy Opus 111 label i dla europejskich kanałów radiowo-telewizyjnych. Martin Gester koncertuje jako solista i dyrygent zarówno w Europie jak i na kontynentach Amerykańskim oraz Azjatyckim. Dokonał ok. 35 nagrań zespołowych i solistycznych, głównie dla firm Opus 111, Accord, Assai i Tempéraments-Radio France. Często są to pionierskie interpretacje mało znanych dzieł, lub nowatorskie koncepcje tych znanych. Większość z tych nagrań została nagrodzona przez krytykę. Między innymi Office de Ténèbres, Pastorale,i Te DeumMotets dla Ludwika XIV Charpentier’a, Wielkie Motety M.R. de Lalande, Lamentacje Alessandro Scarlatiego, Koncerty Organowe i TilgeHöchster BWV 1083 ( transkrypcja GB Pergolesiego StabatMater) JE Bacha, La Conversione di Clodoveo Antonio Caldara, Vespers GB Bassaniego, niedawno odkryty rękopis Frobergera, i najbardziej spektakularna anonimowa Pasja z Uppsala z 1667, która pobiła rekord liczby nagród we Francji w ostatnim dziesięcioleciu.

MartinGester wykłada barokowy repertuar dla instrumentalistów i wokalistów Konserwatorium w Strasbourgu .Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie we Francji i za granicą (Studio Baroque de Versailles, JeunesVoixduRhin, Stanford University, AcademiaMexicana de Musica Antigua itd.).Jego interpretacje i jego wizje muzyczne podkreślają związki pomiędzy muzyką i takimi przestrzeniami jak retoryka, ruch, taniec, teatr, deklamacja i tradycja ustna. W 1966 Martin Gester założył Studio Parlamentu Muzycznego, które zgłębia wokalne dzieła baroku (Georg Philipp Telemanna, Scarlattiego, Charpentier’a, Reinhard Keisera, Haydna ) i pomaga w odkrywaniu oraz kształtowaniu młodych talentów.W 2001 francuski Minister Kultury przyznał Martinowi Gesterowi Order Kawalera Sztuki i Literatury.

Leave a reply