Aline Zylberajch-Gester

Absolwentka Konserwatorium National Supérieur de Musique w Paryżu, w klasie historii muzyki, analizy i klawesynu. Aline Zylberajch doskonaliła się jako klawesynistka pod kierunkiem słynnego Tona Koopmana w Amsterdamie.

Podczas trzyletniego pobytu w Stanach Zjednoczonych pracowała pod kierunkiem Johna Gibonsa na wydziale muzyki dawnej w New England Conservatory of Music w Bostonie, gdzie otrzymała dyplom mistrzowski - the Master of Music. Jej zainteresowania muzyką oraz instrumentami końca XVIII wieku w naturalny sposób poprowadziły ją ku grze na pianoforte. Jest wybitną znawcznią i popularyzatorem repertuaru pierwszych fortepianów, bogactwa ich wyjątkowego brzmienia.

Współpracuje z wybitnymi zespołami, takim jak les Musiciens du Louvre – Muzycy Luwru oraz z kameralnymi formacjami jak np. les Nièces de Rameau.

Jest członkiem zespołu Parlament Muzyczny w Strasbourgu. Działa jako ogromnie ceniony akompaniator wielu solistów, z którymi realizuje szeroki repertuar, także operowy i pieśniarski (Lieder), obok najrozmaitszych form instrumentalnych. Jako solistka klawesynistka posiada w swoim ogromnym repertuarze dzieła Byrda, Frescobaldiego, Frobergera, klawesynistów francuskich, D. Scarlattiego, J. S. Bacha i jego synów, Mozarta, Haydna i wielu mniej znanych kompozytorów.

Aline Zylberajch, której ....de facto nie trzeba przedstawiać koneserom muzyki dawnej. Wybitna francuska klawesynistka, pedagog, wykształciła pokolenie młodych adeptów sztuki gry na klawesynie, prowadzi kursy mistrzowskie w całej Europie, zrealizowała wiele nagrań, które otrzymały najwyższe nagrody międzynarodowej krytyki muzycznej (np złoty kamerton za Sonaty Scarlattiego). Na naszym Festiwalu usłyszymy ją 6 września 2022 w Kościele św Idziego w Tarczku.

Aline Zylberajch nagrywała dla radia w wielu krajach, brała także udział w ponad sześćdziesięciu projektach płytowych. Oto niektóre z nich:

  • Mozart, dzieła na 4 ręce, z Martinem Gester (K 617)
  • Testament et Promesses (CPE Bach, nagrane na Tangentenflügel z Landesmuseum w Stuttgarcie, L’Encelade]
  • Caprices, (Sonaty i transkrypcje na dwa klawesyny i klawesyn z organami z Martinem Gester, K617)
  • Una nuova inventione per Maria Barbara, (sonaty e Scarlattiego nagrane na kopii pianoforte Cristofori-Ferrini, Ambronay Editions)
  • Psalterion, z Margit Übellacker (CPE Bach, Mozart, Schobert, Ambronay Editions)
  • Haydn, z Stéphanie D’Oustrac, (Ariana a Naxos, Lieder and Canzonettas, Ambronay Editions) Rameau, pièces de clavecin en concerts, z „Les Nièces de Rameau” (Accor)
  • Autour d’un manuscrit redécouvert (Suity Frobergera na klawesynie Ruckers z musée Unterlinden w Colmar, Assai)
  • Portrait de l’Amour (Pièces de François Couperin na klawesynie Ruckers-Taskin z Musée de la Musique in Paris, Assai)
  • Sonates Prussiennes de CPE Bach (Ligia)

Aline Zylberajch wykłada klawesyn w Konserwatorium i Akademii w Strasbourgu oraz dydaktykę w CNSM w Paryżu. Często prowadzi kursy mistrzowskie we Francji, Austrii, Hiszpanii, Polsce, Niemczech, Meksyku, USA, Japonii i Australii.

Jest współtwórcą stowarzyszenia „Clavecin en France”.